A versek
megzenésítése valahol egy hálás feladat. Kapsz egy kiváló szövegírót, egy
ismert húzónevet, egy alaphangulatot, egy ritmust és ezek mellé még kultúrát is
terjesztesz. Megzenésített verset hallgatni is egy hálás dolog, főleg ha a
dallam a szöveggel együtt a fejedben marad, amivel (a Balu kapitány főcímdalával ellentétben) mások előtt is tudsz villogni, esetleg még Vágótól-Gunditól
(mert aki jót akar, nem megy Friderikuszhoz) sok pénzt elvinni. Az iparág
valahogy mégsem virágzik. Hiába van ott a nagy öreg Hobo meg pár másik
együttes-énekes, aki mellékesen készít pár "költői dalt", az emberek
fejében a vers még mindig egy sznob dolog, amit úgy sem értenének,
következésképpen hülye, aki hallgatja. Meg discoban sem lehet lejátszani, mert
általában kevés benne a party, drink és f**k, ráadásul nem illik hozzá a légkalapács meg az egyéb dubstep-hangszer. Szóval a vers kis, elhanyagolt rétegműfaj
lett, amire igen is ráfér a népszerűsítés és erre tökéletesen alkalmas régi,
dédelgetett kedvencem, az egyik tehetségkutatóban feltűnt Kávészünet duó.
Gondoltam én múlthét szerda este.
Lelkemben
rőzsedalokkal és emlékekkel az igen jól sikerült tavalyi JUGYU klubos
koncertről léptem be a JATÉba a kiírt, 8-as kezdés előtt pár perccel. Bent síri
csend és hullaszag, no meg páran a személyzet kötelékein belülről. Az együttes
már próbál, a közönség én vagyok. Csak. Gondoltam, hogy nem lesz stadionkoncert,
de ennyire? Na mindegy, mindig van valami csúszás, biztos arra számolnak. A
székeket kiviszik, a dobszerkót és az elektromos gitárt be. Tavaly még
akusztikus, csendesülős muzsika volt ez, de ők tudják. Mindenesetre a
"nagyzenekaros koncert" alatt én inkább vonósokat értettem volna.
Szivárognak a vendégek is. Lányok. A lányoknak mindig örülünk. Még több lány.
Legalább jók az arányok. Még lány, néhol pár kósza pasi, akiről lerí, hogy csak
elrángatták ide. Ezen a ponton értük el a 9:1-es mágikus arányt, ahol az ember
már maga is megkérdőjelezi szexuális beállítottságát, ha nem barátnővel jött.
És én egyedül voltam. Először átfutott rajtam, nem-e Justin Bieber jött-e le
titokban Szegedre, majd az, hogy lejött-e valaki? Ekkor telt el kerek egy óra a
kiplakátolt kezdéstől. A zenekar menedzsere kinézett, van-e elég ember a teremben? Nincs. A kint söröző nagy
lánycsoportok felváltva néztek be a terembe, van-e zenekar? Nincs. Egy és fél
órája figyelem a végtelen macska-egér játékot, a söröm elfogy. A türelmem is. A
közönség nagy részét alkotó, félentellektüel, 14-22 éves, nagyon beizgult
lányok egyikénél megérdeklődöm, tud-e valamit? (Akkor már nem teljesen ezekkel
a szavakkal.) Nem tud, de azt mondja, a Guns 'n' Rosesra is várni kell néha.
Tekintve, hogy azt az egy és negyed órát a zenekar a backstageben sörözgetve
tölti, még Axl Rose-t is elküldeném, nem hogy a Kávészünetet. Nagy nehezen
feljönnek, a tömeg nagy nehezen be, én engesztelést követelek. Nem kapok.
Gondolkodott
már valaki azon, hogy a nagy zenekarok is, akik igazán megengedhetnének
bármilyen hangszert, mért szól mégis a legtöbb érzelmes dal egy szám gitárral a
legjobban? Mért van az akusztikus koncerteknek akkora varázsuk? Mért tart Beck
Zoli Szentimentálékat a legmélyebb, legszerelmesebb számokból? Mert ilyenkor az
a hangsúlyos, mit mond az ember, nem az, milyen gyorsan riffezget a gitár.
Minél több dolgot pakolunk az ének mellé, annál jobban elveszik a szöveg
tartalma. Akárki találta ki az új felállást, erről nem volt fogalma. Márpedig
ha az együttes tagjai közül kell választani, én a most öltöny helyett
munkástrikóban és bőrdzsekiben színpadra lépő Popovics Györgyöt gyanúsítanám.
Róla még emlékeimben is egy visszás kép él, már akkor is megvolt egy narcisztikus,
modoros stílusa, mint aki csak csajozni jött ide. Ez a hatás most tovább
erősödött, kiegészült tenyérbemászással és egy falunapi koncert egész
eszköztárával (daltanítás, hízelgés a helynek, a közönségnek, ember felhívása).
A csapat becsületét csak Németh Ferenc, a másik alapító mentette meg. Rajta
látszott ugyanis, hogy imádja a gitárját, nem csak azért van a színpadon, mert
a csajok szeretik a sztárokat, ráadásul az a kevés megszólalása is többet tett
az élményhez, mint Gyuri egész esti "showmankedése". De nem csak ez
volt a baj.
Az előbb
ecsetelt módon a szerelmes számok ugyanis összeomlottak. Nem csak, hogy eltűnt
a szövegük, de úgy egészében popszámmá silányodtak. Talán Shakespeare szonettjénél végeztem el azt a kísérletet, hogy fejemben a verset kicseréltem a
"Ments meg szerelem" című remekmű szövegére és semmi sem változott.
Én ugyanabban a nyáltengerben tocsogtam, amiben a körülöttem álló lányok
boldogan lubickoltak, mert Imádott Bálványuk adja elő nekik. Ekkor értettem meg
igazán a nemarányokat. Szerencsére a közepes képességű rock-háttérbanda
bevonása a kevésbé érzelmes számokat nem húzta ennyire magával, de azokon sem
javított. Egyedül két, számomra ismeretlen feldolgozásnál láttam értelmét a
bevonásuknak, ezek egyike volt a Párizsban járt az ősz c. vers megzenésítése,
ahol a banda kellemes francia aláfestést biztosított. A másik ilyen élmény
Radnóti Egyszer csak címet viselő költeménye volt, aminek depresszív, szorongató,
félelmetes szövegéhez mindenki hozzátett pont annyi effektet, hogy ez az
atmoszféra ránk is kiterjedjen. A közönséget minősíti, hogy ekkor többen
kimentek "pisilni" (ezt fennhangon közölték), így meglátszott, mégsem
a versek, inkább a férfi anatómia szeretete vonzotta őket. A műsor végére aztán
fogytak az érzelgős versek, hozzászoktam a túlhízelkedő kiszólásokhoz és a
minőség is stabilizálódott, de ez sem tudta megmenteni nálam azt a tényt, hogy
egy régi kedvencemet vesztettem el egy brutális balesetben (amit ráadásul egyik
fele okozott). Még szerencse, hogy a lemezbemutató koncertre egy fia lemezt sem
hoztak, így nem kellett visszautasítanom azok vásárlását sem, csak eltűntem az
éjszakába, amilyen gyorsan csak lehet.
Akkor
megígértem magamnak, hogy soha többet ilyet. A poposított dalok, a pofátlan
késés és Gyuri tenyerembe történő mászása (minek lábnyomai még most is kísértenekmegtette
hatását. De nem eléggé. Elkaptak ugyanis a neten, hogy Jászberényben is fellép
a Kávészünet és tudják, hogy szeretem. Jah és ingyenes. És akusztikus, zenekar
nélkül. Itt beadtam a derekam, hisz a fenti problémák nagy részét kilőttük, és
ha minden jól megy, a közönség összetétele miatt sem kell tesztoszteronkezelésre
járnom (újabb) két hétig, csak hogy biztos legyek a nemi hovatartozásomban. Meg
hát alapos is vagyok.
Most is már a
kitűzött idő előtt ott voltam, figyeltem, ahogy a kis mozi-színház előtt
gyülekeznek az emberek. Megint többnyire lányok, de legalább nem annyira
homogénen az a csoport, akiben legutóbb csalódnom kellett. Meg hát ismerősök is
vannak. Az első hiba tehát kiküszöbölve. Bent felreppent a pletyka, hogy megint
lesz zenekar, de miután beengedtek a nézőtérre és a színpadon sehol nem volt
dob, fellélegeztem. Második hiba javítva. Alig ültünk be, egy rendezőnő már a
színpadon is volt és a vers mivoltát firtató rövid monológ után már konferálta
is fel az együttest. Harmadik hiba javítva. Érdekes módon most mindketten
öltönyben bejöttek és elkezdtek zenélni. Ekkor jutott eszembe, mért volt olyan
szörnyű a szegedi koncert: mert ez így jó. A szövegek hatottak, a szerelmes
versek szépek voltak és nem csöpögősek, még Gyuri is visszafogta magát. Kicsit.
Külön élmény volt, hogy Feri viszont szóhoz jutott és olyan sztorikat mesélt el
a maga (pozitívan) egyszerű stílusában, amin kidőltem. Volt itt persze egy kis
csúszkálás magas hangoknál az énekben, lejátszották a női önképrombolás
himnuszát is, a mesterien megírt versek közül zavaróan kirívó saját
teremtményt, a "Pocakos lányt" is, de ezek ellenére az egy óra
leteltével aztán úgy álltam föl a székből, hogy megszolgálták a bizalmat.
Ezek után
megint szívembe fogadtam őket, de csak azzal a feltétellel, ha nincs
háttérbanda. Az összes többi dolgukat már tolerálom, mert végül is olyan dolgot
csinálnak, amit kevesen. Nagyon remélem, hogy elállnak a poposítástól, akkor
minden koncertjüket merem majd ajánlani, így csak a zenekar nélkülieket, már ha
a zenére és a versre és nem a pasikra vagy kíváncsi.
P.S.: A
költészet napja alkalmából és a cikk apropóján kis interaktívkodást hirdetek
meg. A csapat kedvenc kortárs költőnője, Juhász Magda, akinek két versét is
feldolgozták. Ezen versek mondanivalóján minél többet gondolkodok, annál
kevésbé vagyok kibékülve velük. Kíváncsi vagyok azonban, ki mit lát bennük.
Lehet, hogy félreértem az egészet? Világítsatok rá itt a kommenteknél, vagy
Facebookon. Tehát mit üzen neked ez a két vers? Mi a tanulságuk?
1.
Ez egyszerűen nincs meg zenével, így csak a szöveg (link)
És pár személyes kedvenc
(Mivel még szinte csak akusztikus felvétel kering a neten, a másik végletet nem tudom bemutatni)
Végül a mai nap tiszteletére
(Keressétek meg a cikkben megbúvó további József Attila utalásokat is!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése