2012. április 30., hétfő

Bosszúállók (The Avengers)



Szuperhősfilmek. Ez a két szó már eleve sokakat elriaszt a mozik elől, és ez nem is csoda. Ezeket a filmeket ugyanis jó ideig úgy készítették, hogy a cellulózdarabokat egy közeli vegyi laborból kimaradt tesztoszteronba áztatták, majd ahol a film nem szívott be eleget, oda indokolatlan robbanásokat ragasztgattak. Aztán változtak az idők, jött a CGI, amitől ezt a procedúrát már digitálisan is el tudták végezni, lehetőleg úgy, hogy a macsóság mellé még egyéb, véletlenszerű, látványos szörnyet is be tudjanak tuszkolni. Akkor még a gonoszokat a világ elpusztítására/elfoglalására a misztikus "mert csak" motiválta, a szuperhősök pedig rögtön, mindenüket feláldozva rohantak minden nyugdíjas néni megsegítésére. Ezen effekt- és sablonparádékat pedig általában csak a gyerekek és a megszállottak tudták élvezni, mindenki másnál maximum az unaloműző háttérfilm szerepét töltötték be. Volt persze pár üdítő kivétel, de a lényeg általában ugyanaz volt: tegyünk át képregény szereplőket a való világba 1,5 óráig, lefaragva ezzel a folytatásos alapkoncepcióról minden sallangot, ami miatt a köznyelv a sztorit "érdekesnek" tartja. Ha valaki ismerte a '90-es évek elején futó Pókember sorozatot és ez után megnézte a Sam Raimi által összekapart filmtrilógia bármelyik részét, tudja, mire gondolok. (Aki meg nem, annak megsúgom, hogy a filmből pont a rajzfilmbeli ötletesség, lazaság és humor hiányzott, ami miatt szerette, aki szerette.) Gondoljunk ez után bele, mi van, ha a hősöket összeborítjuk és egy szövetséget hozunk létre a szabad világ védelme érdekében!
Nyilván mindenki az első percben felismeri, hogy együtt kell működni, megtiszteltetésnek veszi, hogy beválogatták és a "sok kéz sokat üt" alapon szétvernek mindent, ami feje fölött nincs glória, igaz?

Hálisten' nem. A Bosszúállókkal ugyanis a szuperhősfilmek új korszaka nyílt meg. (Az, hogy ez a Nolan-féle Batmanek óta már nyitva volt-e, lehet vitatéma, de ezt a cikk erejéig fogadjuk el így.) A Marveleseknek ugyanis sikerült egy viszonylag új eszközzel mitológiát teremtenie, amire később építhet. A recept egyszerű: vegyünk 4 szuperhőst, csináljunk nekik 5 eredettörténet filmet, külön-külön, úgy, hogy maximum csak egy legyen gyenge (esetünkben Thor). Aztán dobjunk be kis utalásokat a stáblista után, hogy itt még valami lesz. Aztán fogdosd őket össze egy új filmben. Így megvan a sok, igazán kidolgozott hős, kész a sokkal tágasabb világ, kész a mitológia, amire visszautalhatunk, ha kell és marad idő és energia a karaktereket mozgatni, jobban kibontani. Eddig ok, de van-e nekünk jó sztorink a karakterek mellé, vagy megint csak egy CGI-orgiát kapunk?

És igen, ez is megvan. A sztori szerint Loki, a kissé lúzer, de annál hataloméhesebb félisten egy másik dimenzióból (ez a filmben nem hangzik ilyen bénán...) egy igen erős fegyvert és hadsereget kap maga mögé, csak hogy meghódíthassa a földet, mellesleg bosszút álljon a testvérén, Thoron. Megérkezésekor a földre el is lop egy rejtélyes eszközt, amivel seregét a földre szabadíthatja. Ennek jelentőségét csak egy titkos alakulat, a S.H.I.E.L.D. érzi, ezért az élükön Nick Furyval (Samuel L. Jackson) össze akarják szedni a hősöket, hogy szövetkezve megvédjék a világunkat. Ez eddig még elég lapos lenne, de a választottak a cinikus és önfejű Tony Stark, mint Vasember (Robert Downey Jr.), a múltból kiolvasztott katona Steve Rogers, mint Amerika Kapitány (Chris Evans), a saját erejét még nem uraló és a hadsered által is üldözött Bruce Banner, mint a Hulk (Mark Ruffalo) és Loki testvére, az embereket kedvelő, de kissé fejletlennek tartó Thor (Chris Hemsworth). Melléjük ráadásul még betársul egy ex-orosz kémnő (Scarlett Johansson) és egy tökéletes íjász (Jeremy Renner), mint a S.H.I.E.L.D. belső munkatársa. Ezek nyilván együtt tudnak dolgozni, igaz? Dehogy is! És ez a film igazi erőssége. Egy átlag szuperhősfilmben a cimbizős részt letudnák 10 perc alatt, de nem itt. A film több, mint fele azzal telik, hogy az egoista milliárdos a feltétlenül engedelmes katonának esik, a félisten pedig az emberi időzített bombát oltja. Mindez szóban szórakoztató és humoros formában, fizikailag pedig látványos akciójelenetekkel. A film többi része nagy vonalakban ugyan még mindig a képregény-klisékhez ragaszkodik, de a végkimenetel hogyanjai ezt teljes mértékben elfeledtetik. (Meg aztán a Rómeó és Júlia elején is tudjuk már, mi lesz a vége, mégis meg tud lepni a történet maga.)

Ebből látszik, tehát, hogy a film nem csak az akcióra, de a párbeszédekre is erősen épít. Ez a tény persze még kevés lenne a boldogsághoz, de itt a karakterek kidolgozottak, élnek és, ha kell, drámaiak vagy viccesek. Még az előző filmben elsablonosított Thor is saját lelket kapott és a poénokat sem bízták végig Vasember (egyébként irtó laza) karakterére. (Érdekesség, hogy a rendező, a Serenity-t is jegyző Joss Whedon hagyta, hogy a színészek is hozzátegyenek beszólásokat a forgatókönyvhöz, ami a végeredmény szempontjából zseniális ötletnek bizonyult.) Az akciójelenetekre érdekes módon ugyan ez a találékonyság jellemző: A hősök nem csak ütlegelnek, de kihasználják a környezetet, egymás segítségét vagy akár az adott helyzetet; megsérülnek, elfáradnak és nem visznek véghez mindent elsőre. És ez az, ami miatt az ember képes értük izgulni, még ha mélyen tudja is, mi lesz a harc vége. Ez végre realitást kölcsönöz a látványnak, amit szerencsére a kifogástalanul sikerült CGI-szörnyek sem törnek meg. Egy szóval, minden úgy mozog, ahogy kell, minden összetetten és intelligensen működik, ráadásul a zúzásokba is jó ízléssel csöpögtetik a humort.

A színészekről ugyan ez a profizmus mondható el. A sztorinak és a szereplőknek még azt is sikerült elérniük, hogy az egyébként bénának tűnő Sólyomszem (Jeremy Renner) és Fekete özvegy (Scarlett Johansson) is ugyanolyan fontos és kidolgozott része legyen az élménynek, mint a többi, közel elpusztíthatatlan hős. Mindenkinek megvan a helye, a feladata, a fontossága. Egyedül talán a Nick Furyt játszó Samuel L. Jackson nem lett eléggé kibontva, illetve Tom Hiddleston főgonosz Lokija lett kissé tudathasadásos, de ezek csak elszáradt fűszálak  felemelő élmény zöld gyepén. És ha már zöld: Az előzményfilmben Hulkot játszó, de azóta leváltott Edward Norton helyettese, Mark Ruffalo is kifogástalanul megállja a helyét a filmben. Ez hatalmas teljesítmény, főleg annak tükrében, hogy a filmbeli "jóllakott óvodást" az első pillanattól egynek éreztem az előzmények "vékony paranoidjával". A többiekről csak annyit, hogy Robert Downey Jr. még mindig a valaha volt legmenőbb szuperhős, nem tud hibázni;  de Chris Hemsworth és Chris Evans is az elvártak fölött teljesített.

De persze nincs film hiba nélkül, itt is akad pár, még ha nem is jelentős. Az első és legszembetűnőbb furcsaság talán nem is hiba. A filmet ugyanis nem tudja igazán értékelni, aki nem ismeri mind az öt (Vasemberből kettő van, Hulkból pedig a Hihetetlen verziót tessék megnézni) előzményfilm tartalmát. Persze ez így elég fura újítás, de ha belegondolunk, hogy a Gyűrűk Ura 3. részét sem tanácsos megnézni előtörténet nélkül, lehetünk engedékenyebbek. Ez kell egy összetett világhoz, ezt az "áldozatot" meg kell hozni. Másik, kissé zavaróbb bökkenő, hogy a film logikája néhol szalajt. Ez a helyzet Hulk "megszelídülésével" is, amire, bár találunk alternatívákat, úgy hiszem, nem nekünk kéne találgatnunk. A 3D átdolgozás elég gyenge lett, plusz pénzt kiadni érte fölösleges (maximum Scarlet idomai lehetnek érdekesek). Aztán van még a sorban pár túl laza beszólás, de, mint már említettem, sem ez, sem az előbbi ellenérvek nem teszik ezt a filmet kevésbé ütőssé, maximum nem tökéletessé.

Egy szó, mint száz, beleszerettem ebbe a filmbe. Sokat vártam el tőle, de ahelyett, hogy leverte volna a magas lécet új világrekorddal ugrotta meg azt. Nem csak, mint szuperhősfilm, de mint akciófilm és mint film is határozottan JÓ, tehát mindenkinek merem ajánlani. Egyetlen feltétel talán az, hogy ismerje a háttértörténetek legalább egy részét, különben elvesznek azok az utalások, amik a film lényegének egy részét adják. A zsáner rajongóinak meg kötelező, igazolást nem fogadok el! 

Trailer

És egy kis retró



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése