2013. március 14., csütörtök

Riders on the Storm



Itt vagyok megint, még ha csak félig is. A szobát ugyanis jelen pillanatban zsebkendőtenger árasztja el, aminek tartalma az anyagmegmaradás tételét cáfolva ömlik szaglószervemből. (Too much info, tudom :D ) De "show must go on", ma se hagyok senkit Gosling nélkül. Most éppen a vezetését figyelhetjük meg. (Nem, nem konnektort nyalogat 1,5 óráig.) Műsoron: a Drive.

No igen, ezt a filmet már rég meg akartam nézni, de eléggé körülszimatoltam, és mindenki azt mondta, ezt ne vidáman nézd, mert letör. És ne is szomorúan, mert akkor meg eret vágsz. Így épp kapóra jött a köztes állapot: náthásan. Még így is érdekes túra lett belőle, de egy pillanatig se bánom, hogy rászántam magam.
A sztori szerint Ryan (akinek a filmben egyszerűen NINCS NEVE, és én csak most jövök rá erre. Egy jó pont.) egy profi sofőr, aki néhanapján rablókat menekít a tett helyszínéről, a maradék időben meg autókat bütyköl. Ezzel az élettel el is vegetál, de az igazi változást a szomszéd, magányos anyuka, Irene (Carey Mulligan) hozza az életébe. Ryan már épp leszámolna éjszakai életével, mikor Irene férje kiszabadul a börtönből (jó, a "magányos" szó mégsem volt a legjobb rá). Itt tart a film kb. a felénél, és itt mehetne át giccsparádéba és klisétömegekbe. De nem megy. Csak annyi spoilert hagy osszak meg, hogy apu nem terrorizálja a családot, mint ahogy ezt az eddigi tapasztalatok alapján kb. mindenki rávágná folytatás gyanánt.

Helyette viszont kapunk egy nagyon durva és megrázó akciófilmet. És itt esik le, mit akar a film valójában.
Felvázolja a motivációt, a karaktert és mindezt úgy, hogy végig a legszigorúbban a realitás talaján mozog. Mintha Rambót a film első felében csak müzlit vásárolni látnád. És a legdurvább, hogy működik. Egy pillanatig sem mersz hátradőlni, hogy "úgy is elintézi, ő a főhős", mert a "főhős" csak ember. Vannak vonásai és tapasztalata, ami miatt jobban boldogulhat, mint az átlag, de akkor is csak ember.

De a felvezetés nem csak ezért kell: az egész filmnek van egy hangulata, aminek be kell rántania téged, hogy úgy éld meg a végkifejletet, ahogy azt kell. Valahogy az egész mozit ugyanis átlengi egyfajta sivár életlátás, mintha minden monoton és fölösleges lenne, és csak kis szigetek szolgálnak menedékül (anyu+gyerek). És ha ezt nem érzed át, senkit nem fogsz megérteni teljesen. De a film tesz róla, hogy átéld a dolgot. Nem az olcsó trükk a szürkés filterrel, vagy a film noir-ból nyúlt kiábrándult monológokkal (Rorschach naplója: Döglött kutyatetem a sikátorban...), hanem a hosszúra nyúlt, hallgatag, mindennapokat ábrázoló képekkel, amik tényleg hatásosak.

Apropó hallgatag: a filmben senki nem beszél, csak ha muszáj. És ez duplán igaz a főszereplőre. Ez három dolgot eredményez: Ryan kemény (de nem keménykedő) lesz, a színészi játék előtérbe kerül, és minden szó nagy súlyt kap. Ez utóbbira példa, mikor sofőrünk megfenyeget valakit. Igazából ott is csak pár szó hangzik el, de ha Liam Neeson lett volna a vonal másik végén, nem csak az elrabolt lányát és feleségét ajánlja fel, de még a család aranyhörcsögét is vihette volna Gosling, ha éppen úgy akarja.

Na és a fókusz: a színészi játék. Itt értettem meg igazán, mért akartatok erről a csávóról egy hónapig hallani. Gosling alig beszél, de gesztusai vagy látványos arcrándulásai sincsenek, de mégis mindig tudod, mire gondol és hogy érez. A teljes eufóriából két izom megmozdításával haragba tud átcsapni, ráadásul úgy, hogy egyik sem vesz el a folytonos alapnak számító tudatos pókerarcából. Ez, kérem, színészet.

Ilyesmivel persze az anyut játszó Carey Mulligan is próbálkozik, de messze túl keveset van a vásznon, hogy a két teljesítmény összemérhető legyen. Egyezzünk meg abban, hogy amíg látjuk, addig igen jól csinálja ő is. A futottak még kategóriából talán még a kissrácot hoznám elő, aki egyáltalán nem irritáló, hihetően játszik. (Most kezdem a Walking Dead-et is, így ez számomra nagy erény lett hirtelen.)

Hibákat kéne keresgélnem? Hát, a végkifejlet azért kissé kiszámítható (bár ez is tudatos döntés a filmben). Gyenge gyomornak nem való, és egy olyan állapotba kerülsz utána, ami leginkább a sivár szóval jellemezhető. De az első két tény egyáltalán nem zavart mozizás közben, a harmadik meg inkább érdekes, mint kellemetlen.

Összességében tehát ezt a filmet is MEG KELL NÉZNI, megéri azt a kis melankóliát, másnapra kialszod. De előtte elgondolkodsz, és talán meglátsz olyan dolgokat is, amiket egyébként nem. Például egy igen jó mozit.

Trailer:


Zene:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése