2013. március 21., csütörtök

If you wanna get down, down on the ground; cocaine.



Ryan Goslingot még 2007-ben jelölték egy Oscarra. Ez tény. És ha már róla szól a hetünk, kötelességemnek éreztem ennek utánanézni (hogy nektek ne kelljen). A mű, amiben ezt kiérdemelte, a Fél Nelson volt. És hogy mért írok ilyen lassan és vontatottan? Mert ilyen ez a film.

Őszintén, végre örülhetnék, hogy üthetek valamit: a jó filmeket nem lehet jól kritizálni, áradozol egy sort, és kész. De ez a film még csak nem is rossz. Ez konkrétan semmilyen. De had vázoljam fel a történetet!
A főszereplőnk Dan (Gosling, ki más), egy tanár, aki igen karizmatikusan oktat alsóvárosi gyerekeket a rasszizmus elleni harc jelentőségéről. És mellesleg drogfüggő. Erre a kis "titkára" jön rá Drey (Shareeka Epps, akkoriban elsőfilmes), az egyik diákja. Ennek hatására...jóformán semmi nem történik. Persze, a csajnak fel kell az egészet dolgoznia...kb. 10 percben. Meg úgy-ahogy megismerkednek egymással. De a film nem erről szól. Drey, mint fekete kislány, nyilván hátrányos helyzetű (ez itt Hollywood), de anyja például szereti, még ha éjt nappallá téve dolgozik is, és az éppen sitten ülő testvérének barátja, Roodly is segíti. Roodly mellesleg drogdíler, de közülük a legrendesebb, amit valaha vásznon láttam. Szóval a film nem is a megmentésre szoruló kislány esete. Persze lehetne a főszál Dan függősége is, de ez egy pillanatra sem veszélyezteti munkáját komolyan, párkapcsolata kvázi erre épül és a családi háttere egyébként is pocsék. Szóval nem is a leszokás-visszaesés áll a fő szerepben. De akkor mi?

Őszintén: semmi. A film félelmetesen személyiségzavaros, néha a kislánnyal törődünk, máskor a drogos tanárt figyeljük, aztán meg hirtelen kettőjük kapcsolata kéne, hogy érdekeljen. De igazán nem fog, mert sehol semmi komoly feszültség, csak vegetálás. És ha ez még nem lenne elég, behoznak még egy, halálerőltetett szálat. Észrevettétek, hogy a szereplők közt nincs egy Nelson sem? Legjobb tippem szerint ez egy utalás lenne Nelson Mandelára, mivel a történet időről időre beerőltet egy kiselőadást a színes bőrűek egyenjogúságáért harcoló alakokról. Na ez most körülbelül úgy néz ki, mint anno a Szomszédok végén, mikor Vágási Feri mélyen belenéz a kamerába, és a takarékos energiafelhasználásról ejt el egy mélyenszántó szentenciát. De míg kedves Ferencünk beszédének valami gyenge köze volt az előtte folyó eseményekhez, a Fél Nelson még ezt a luxust sem adja meg. Igen, a főhősünk tanár és a diákjai feketék. De ennyi. Senki nem tiporja sárba különösen a másik rasszt, senkit nem használnak ki a végletekig, és egyáltalán, ezek a betétek se nem erősítik meg a történetet, se nem mondanak vele ellent. Akkor mért léteznek? A legjobb tippem, hogy bár szerették volna, de Oscar bácsi nem gyütt. Azok számára, akik nem látták a Trópusi vihart, vagy nem értenek a vén filmesek lélektanához: Ha a történetben ott van a rasszizmus elleni harc, a szoboreső esélye szignifikánsan növekszik a stúdiód fölött a koraesti órákban.

Csak hogy legyünk fairek is kicsit: a filmből végül kibontakozik egy harmatgyenge, de ÉRTHETŐ történet, de ez akkorra már senkit nem érdekel. A vége felé van egy nagyon erős jelenet, ami jócskán igényelte Gosling zsenijét, de ezért az egy percért egy egész filmet összetákolni azért kár volt.

Apropó Gosling: ezt a jelenetet leszámítva a karaktere igen kétsíkú. Van ugye a laza és a gyerekek által imádott tanár, meg van a még mindig laza, de szétcsúszott drogos, aki nem harcol, és azt se tudja, mit akar.  A jellemzés itt meg is áll, a dologban ennyi van, így hiába jó színész, Ryan, ebből nem tudott várat építeni. Valóban, még mindig az ő játéka az, amit élvezni lehet a filmben, de ez forgatókönyvvel annyira nincs megtámogatva (megint mondom, kivéve egy jelenetben), hogy az előző két értékelt filmje nyomába sem ér.

Az elsőfilmes Epps is korrekt, bár őt is ugyanoda lökdösik az írók: dilemmázik az alvilági élet és az azzal járó közösség, és a tisztességes magány közt. Illetve néha van egy fura vibrálás a két karakter közt (nem tudod eldönteni, hogy szerelmi, baráti vagy apa-lánya jellegű-e a kapcsolat), de ezt a mozi már megint úgy elkeni, hogy ne vedd komolyan az egészet.

Ezek után, lehet, hogy meglepő, de nem tudom azt mondani rá, hogy rossz film. Ez konkrétan semmilyen. Van, lebeg a semmiben, mutogat életképeket, de nem tesz rád hatást. És ez egy ilyen film halála. Szóval csak akkor merem ajánlani, ha NAGYON sok időd van.

Trailer:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése