2013. április 1., hétfő

Brute Criminal



A hó, a hideg és a húsvét ellenére csak befutottam hozzátok a (hivatalosan) utolsó Gosling filmmel is. De nem is baj, hogy a lejtő ezen részén már megállunk.

Következő filmünk ugyanis a Gengszter osztag. 2013-as, már épp, hogy nem premier film (jó, 2 hónappal épphogy nem). Jó hangulattal. Jó színészekkel.  Jó rendezővel (A Zombielandet is jegyző Ruben Fleischer). Meg még valamivel, ami ezt az egészet átfirkálja kicsit. De sorjában.

A történet alapján a 2. világháború utáni Los Angelesben járunk, ahol a bűnözés virágzik, mindenki bárokban tölti a szabadidejét, napközben meg kalapban-öltönyben járkál a mára klasszikussá vált autók közt (főleg, ha rendőr). Itt próbálja a rendet fenntartani a háborús veterán (mondjuk akkor kb. mindenki az volt) rendőr, John O'Mara (Josh Brolin), fittyet hányva a rendőrséget és az egész várost zsebében tartó maffiafőnökre, Mickey Cohenre (Sean Penn, vigyázat, nem Bean, ő meghalni szokott). Az idős, kötelességtudó rendőr akciója persze nem marad észrevétlen: bátorságáért feladatul kapja egy hivatalosan nem létező, gengsztervadász osztag létrehozását. Maga mellé sorakoztatja Hulkot, Vasembert, Thort…navárjá, nem. Szóval ott lesz a szépfiú (talált, ő Gosling), aki a főnök nőjét szereti (Emma Stone), az öreg mesterlövész és kis padawanja, a technikus csávó, meg még valaki, akiről a végéig kb. azt sem vettem észre, hogy szerepel. És itt kezdődik a baj.

 A történetből gyorsan tisztázódik, hogy Goslingon és O’Marán kívül igazán senki nem érdekel minket, és ők is általában akció közben jelennek meg. Van benne 2, úgy ahogy szerelmi szál is, de abból az egyik a fő főhősért (O’Mara) aggódó feleség (mondjuk őt bírtam), a másik meg Emma és Ryan Gosling ötperces románca. (Nem vicc, a sziacicavangazdádtól a tevagyéletemszerelméig kb ennyit látjuk őket.) Az alap akció azért látványos, ötletes és változatos, amit hajlandó vagyok jóváírni a filmnek. És itt jön még egy kitérő: a beerőltetett tanulságok. A filmben ugyanis az osztag ténykedése során hullanak a maffiózók, de viszonylag kis számban. Akit lehet, inkább leütnek, a civileket pedig kímélik. A film felénél ennek ellenére az egyik szereplő világból kiábrándulva kijelenti, hogy nem tudja, mi különbözteti meg őket a maffiózóktól. Talán, hogy nem tépnek élő embert ketté kocsikkal? Nem lövöldöznek ártatlanokra? Nem adnak el mindenféle csúnya dolgot a kis Timmynek? De neeem. A másik szereplő csak hümmög valamit, hogy mi vagyunk a szükséges kisebbik rossz. Ezeknél a fazonoknál még Batmannek is több megkérdőjelezhető döntése van. Raktátok volna be a „Napi fogápolás megőrzi az íny egészségét” monológot tanulságnak, de ne ezt. És most mért mondom ezt?

Mert a főgonosz egy rajzfilmfigura. Mármint gonosz és brutális, de ennyi. Cohen egy archetipikus rohadék, aki azért bánt embereket, mert megteheti, de a brutalitáson kívül szinte semmi más jellemzője nincs. És ezért tudom elképzelni, ahogy Emma Stone egy vonat előtt fekszik lekötözve, míg Cohen a bajuszát pödri és a tenyerét dörzsölgetve várja, hogy a hős duó ellássa a baját. Az ilyen karakterekkel a legrosszabb, amit ember csinálhat, hogy elgondolkodik rajtuk: Valaki mondja meg nekem, hogy a bánatba juthatott több nagyváros alvilágának csúcsára egy ostoba ex-boxoló! Nem tudom, hogy Penn, vagy a karakter hibája ez, de így az egész elég súlytalan lesz.

A többiek azért rendben vannak. Illene kitérnem Goslingra is, de nem tudok: egész egyszerűen minimális személyisége van. Mármint a karakternek. Ő szerencsétlen még mindig jól tudna játszani, ha van mit. Így csak egy becsületes, szerelmes szépfiút kapunk n+1. alkalommal.

Mért nem dobom ki akkor az ablakon az egészet, úgy ahogy van? Nos, hát, a hangulat miatt. Valami ugyanis van ebben a korszakban, ami most még izgalmasabb, mint anno. Az elegáns öltözködés, a klasszikus autók, és a nőies nők (és férfias férfiak) elegye az egyszerűbb (értsd: betöröm az orrát a bűnözőknek és kész) problémamegoldással olyan kellemes érzetet kelt az emberben, amit még ez az egyszerű, tucat akció sztori sem tud elrontani. A látványvilág kifogástalan, az akció, mint már említettem, jól koreografált, és a végső összecsapás is sikerült annyira jóra, hogy mindenkiben elvezetődjön a bosszúvágy a főgonosz iránt.

Összefoglalva tehát kapunk egy facsipesz egyszerű filmet korrekt akcióval. Agykikapcsolásnak elsőrangú, Gosling filmhez képest gyenge. De szerethető, határozottan szerethető.

Trailer:


Különvélemény:




Különvélemény 2 (link)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése