2012. február 26., vasárnap

Pénzcsináló (sic) (Moneyball)



 Megvallom, ezért a helyért (is) igen sok mentális vitát folytattam magammal, mivel az 5. helyezett koncepcióban erős párhuzam van Clooney filmje és a Moneyball közt. Hogy mért végzett mégis előbb a cikk tárgya? Van abban egy sajátos báj, amikor a startnál lefitymált versenyző felveszi a tempót az élbollyal. És itt ez történt.

Persze ne értsétek félre, a filmnek jó szakmai visszhangja volt, csak nálam indult szép handicappel. A sportfilmeknek ugyanis eleve nem vagyok nagy híve, hát még ha az a baseball. Nem ismerem a csapatokat, a sztárokat, a szabályokat és még az sem világos teljesen, minek építenek olyan bődületes stadionokat, mikor csak a sarkán futkároznak a játékosok. De a Moneyball innen feltornászta magát addig, hogy az eddig látott legjobb sportfilm-élményemnek tituláljam, sőt, hogy általánosságban jó filmnek nevezzem. Ez ért nálam egy helyezést.

 Szándékosan hívom Moneyballnak a filmet. Bár erről a címről is egy üzleti dráma ugrik be elsőre, a magyar fordítás ennél SOKKAL szörnyűbb. A pénzcsinálókban ugyan is sok minden történik, de pénzt szinte egyáltalán nem csinálnak. Igen, gazdálkodnak vele és igen, van a filmnek pénzügyi vonulata is, de végig sokadrangú a bevétel növelése. Komolyan, fogalmam sincs, honnan jött ez a szörnyű ötlet... még csak nem is bugyuta szóvicc (ha csak nem a Sztárcsinálókra akarnak rájátszani, de azt meg sajnos kevesen értenék). De mihez van akkor köze?

Brad Pitthez mindenképp, aki most az Oaklandi főligás baseball csapatot akarja győzelemre vezetni zs-ligás költségvetésből, mint Billy Beane. A nyitó képek ismerősek lehetnek: a csapat elbukik, mint minden hasonló filmben, csak azért, hogy jöhessen egy nehezen vehető változás, aminek hatására kialakul a végkifejlet. Billy szerepkörét azonban megvariálták kicsit: ő már nem a jó öreg edző bá', aki buzdításával beindítja a csapatot, helyette manager, túl kis hal ahhoz, hogy befolyásolja a bejövő pénzeket és túl nagy, hogy a pályára lépő csapatot istápolja. Ehelyett az ő feladata, hogy a semmiből várat építsen és megszerezze a csapatnak a legjobb elérhető keretet (amivel persze a jóságos edző bá majd saját belátása szerint gazdálkodik, jól vagy rosszul).

A filmbe a vereség utáni új évad kezdetén kapcsolódunk be, amikor is a csapat nagyjából működő struktúrája összeomlik, a kulcsembereket kivásárolják a nagy és gazdag csapatok. Bár sokan azt tanácsolják, foltozzák csak be a lyukakat, Billy érzi, hogy így nem lehet bajnokságot nyerni. Más módszer kell, csak még nem tudja, mi. A dolgok hogyanját végül egy játékos beszerző körút közben találja meg, egy pocakos újonc geek, Peter Brand (Jonah Hill) személyében. Peter ugyan is más szemmel nézi a baseballt: míg hagyományosan egy tucat bizonytalan tényező is szerepet játszik a játékosok kiválasztásában (még az is, hogy van-e barátnője), az ő módszerével (ez a moneyball) a játékos megítélését csak a statisztikák segítik elő és játékost is külön speciális célokra választ. A módszer újszerű, szükségképpen senki sem hisz benne, de Billynek ez az egyetlen esélye és nem csak a vezetés, de lánya, Casey (Kerris Dorsey) is számít rá. Bár a manager ezzel szinte mindenki rosszallását kiváltja és tudja, vékony jégen jár (mért ugrott be itt egy Hummer képe?), azt magabiztosan és erőt sugárzóan teszi, vívódásai csak a felszín alatt folynak (és itt van még egy párhuzam Clooney karakterével).

A film tehát végre nem a sportolók lelki világát mutatja (ettől Billy egyébként is igyekszik távol maradni), sokkal inkább a színfalak mögötti világot, hogy a pénz mennyit dönt egy csapat szerepléséről, hogy a játékosokkal foglalkozó csapaton belüli véleménykülönbség, még ha jó indulatú is, mennyit nyom a latba vagy hogy hogy fogadják az új ötleteket egy megszokott rendszer részei. A sztorinak sikerül túlmutatni a baseballon, épp ezért érthető könnyen nálunk is, bár arra kíváncsi lennék, milyen lehet végignézni úgy, ha az ember minden meccs eredményét tudja (a film igaz történeten alapszik).

 A sztori tehát erős és sokrétű, de egy gyenge gárdával (na még egy párhuzam, ez alkalommal a filmipar és a baseball között) nem sokra mennénk. Mert hát itt van Brad Pitt, aki általában szép meg szexi, de hogy mit tudna kezdeni egy, az ő karakterére épülő baseball drámával...? Nagyon is sokat. Bradnak ugyanis talán még Clooney-nál is jobban sikerült levetkőznie a szépfiúruhát (örömtől sikoltozó női olvasóimnak: nem, nem ÚGY) és felvenni egy karizmatikus, de belső problémákkal és a múltjával küzdő manager-ex-játékos jelmezét. Ez az átalakulás a film végére odáig fajult, hogy úgy éreztem, jobb embert nem találhattak volna a szerepre, és hogy legszívesebben nála látnám idén a legjobb férfi színésznek járó szobrocskát. Jó kiegészítője a figurájának a tapasztalatlan és önbizalom-hiányos tanácsadó, Jonah Hill is, bár ő pont ezért egy szürkébb karakter. A rendező, Bennett Miller őt is mozgatja néha, de alapvetően egy élő sztereotípia: geek, akinek igaza van, de néha még saját maga sem hisz benne, nem hogy mások. Ennek ellenére Jonah kis egyéniséget is adott a karakternek, de nálam ez még mindig kevés az Oscarhoz. Külön ki kell még térnem Kerris Dorseyra, aki nem csak azért érdekes, mert a filmbéli neve gyakorlatilag a valódi neve "összerántva", hanem azért is, mert ő adja elő a jelöltekben hallgató legjobb dalt egy szál gitárral. Filmes szerepe inkább lélektani, mint valós, de a zenéért egy piros pontot megérdemel. A többiek is mind korrektek, néhány karakter még háttér történetet is kap, tehát a csapat jól teljesít együtt.

 Mi az, amibe mégis bele tudok kötni? Talán az, hogy ez még mindig egy sportfilm, s bár annak a királya, megtartja a műfajra jellemző ívet, ami mégis elvesz a sztori értékéből egy keveset, kissé kiszámíthatóvá teszi azt. Szerencsére azonban ehhez az ívhez toldozgattak annyit, hogy végig lehessen izgulni a filmet még úgy is, ha sejted, mi lesz a következő lépés.

Jelölések terén ez a mű sem emelkedik ki: 6 szobrocskára esélyes, ebből kettőről már kifejtettem a véleményem, a legjobb vágást már odaadtam az Utódoknak, a hangkeveréshez még mindig nem tudok hozzá szólni, de a legjobb adaptáció és a legjobb film díját én még másnak tartogatnám.

Ettől függetlenül ti ne tegyétek ezt a pénzetekkel, ha erről a filmről van szó. Baseball és Pitt rajongóknak kötelező, sőt azoknak is, akiket érdekel a sport háttere. Mindenki másnak "csak" ajánlom, de azt őszintén.


Trailer:

És dal:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése