2012. február 28., kedd

Oscar-díj 2012


 Sajnos a kollégiumi net mesés mivolta miatt (hol volt, hol nem volt...) a három személyes dobogósom elnapolódott az átadó utánra, de ami késik, nem múlik. Addig is nézzük, mit művelt idén az Akadémia.

 Be kell vallanom férfiasan, ez az átadó volt az első, amit követtem is. Eddig elvoltam a másnapi "second hand" hírekkel is, de most elhatároztam, látnom kell a cirkuszt. Személyesen persze még mindig nem kaptam meg a meghívómat, úgyhogy maradt a szegedi Belvárosi Moziban rendezett Oscar-est. Túl a Hugo 3D-s verzióján (ennek a filmnek tényleg jót tett a térhatás, becsülettel megcsinálták, mint az Avatart; így már leköti a figyelmet és érdemes megnézni...de gyerekkel még mindig rizikós), Merilynen (Monroe, nem Manson), egy korsó sörön és egy kis félreértésen betereltek minket a felső páholyba, mert kezdődött az átadó...elvileg. Helyette azonban egy fél órás bemelegítő műsort kaptunk, ahol mindenki mindenkiről elmondta, milyen gyönyörű ma és hogy milyen jó ez az esemény. Ekkor jártunk 3 óra körül, de még bírom.

Aztán kezdődött a valódi show, Billy Crystallal (az öreget mostanság inkább rajzfilmekben hallhatjuk), egy mókás bejátszással a jelöltekből összeszedve, majd egy dallal szintén a 9 esélyes tematikájában. Aztán 10 perc szünet. Billy jópofizik, átadják az operatőri díjat, 10 perc szünet. És ez így ment végig, 1-2 díj után megállt az élet, a színházban popcornt osztogattak a sztároknak, én meg megkaptam az HBO legújabb műsorainak ajánlóját. Néha már az volt az érzésem, én vagyok a buszsofőr egy ovis lánycsoport kirándulásán, ahol hátul kólaivó versenyt rendeznek, ráadásul mindenki fel van fázva. A showt azért ennek ellenére felrázta Cirque du Soleil előadása (ezek nem emberek), Ben Stiller és Emma Stone szurkálódása vagy Robert Downey Jr. és Gwyneth Paltrow showja a dokumentum kategóriában. Poénok és érdekességek persze még voltak, de ez a három momentum emelkedett ki számomra, akit érdekel a többi, nézze meg a RÖVIDÍTETT és VÁGOTT változatot, azt érdemes lehet. Ami engem illet, 6-kor kerültem ágyba és párszor megfogadtam, hogy ezt többet így soha. Aztán jövőre lehet, hogy mégis.
 Keserű szájízemben kissé a díjazottak is szerepet játszottak, lássuk a kategóriákat:


 *Legjobb élő szereplős rövidfilm: The Shore (Terry George, Oorlagh George)
  Érdekesnek tűnt a bejátszás, érdemes lenne végignézni a jelölteket...ha megtalálom valahol.

 *Legjobb animációs rövidfilm: The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore (William Joyce, Brandon Oldenburg)
  Ez egy jó választás volt! a film eredeti aranyos és kreatív. A videó alul, mindenkinek ajánlom.

*Legjobb rövid dokumentumfilm: Saving Face (Daniel Junge, Sharmeen Obaid-Chinoy)
  A helyzet hasonló, mint az élő szereplős filmeknél...Mért olyan nehéz ezeket előkaparni? Egyébként a téma a bombatámadásokban megsérült arab nők arcának helyreállítása. Érdekes lehet.

 *Legjobb dokumentumfilm: Undefeated (Daniel Lindsay, T.J. Martin, Rich Middlemas)
  Amerikai focis film. Még nem láttam, de ott van a listán.

 *Legjobb látványeffekt: A leleményes Hugo (Robert Legato, Joss Williams, Ben Grossmann, Alex Henning)
  Apa kezdődik! A film aranyos, a 3D jó, de talán a fogaskerekek világa mégsem ér fel egy digitális majom, mint főszereplő mimikájának hű megalkotásával (A majmok bolygója: Lázadás) vagy varázslények ezreinek életre keltésével (Harry Potter és a Halálereklyéi 2. rész). Nálam az előbbi érdemelte volna a díjat.

*Legjobb hangvágás: A leleményes Hugo (Philip Stockton, Eugene Gearty)
  Még mindig nem vagyok hangmérnök, amit hallottam, egyben volt.

 *Legjobb hangkeverés: A leleményes Hugo (Tom Fleischman, John Midgley)
  Akkor valószínű TÉNYLEG egyben volt a hangzásvilág.

 *Legjobb eredeti betétdal: Muppets (Bret McKenzie- Man or Muppet)
  Ez a kategória volt a show vicce: 2 jelölt közt dőlt el a verseny. Ennyire nincs igény az eredeti főcímdalra?

 *Legjobb eredeti zene: A némafilmes (Ludovic Bource)
  Semmi kiemelkedő, de kor- és hangulathű. Itt igazuk volt.

 *Legjobb smink: A Vaslady (Mark Coulier, J. Roy Helland)
  Amihez Meryl Streep hozzáér, az akadémia tagok taligával veszik. elvégre kit érdekel, ha egy nőt férfivé sminkelnek (Albert Nobbs) vagy egy emberből kobold lesz (Harry Potterés a Halál ereklyéi 2. rész), ha itt van ez az idős nőnek maszkírozott szépkorú hölgy? Nálam azért a varázsló nyert.


 *Legjobb jelmez: A némafilmes (Mark Bridges)
  A helyzet megint hasonló: a sztárfilmnek mindent. A század eleji cilindereket nálam a Shakespeare kori ruhák azért felül múlták (Anonymus)

 *Legjobb látvány: A leleményes Hugo (Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo)
  Talán a Harry Potterfriss része itt is közelebb állt a szívemhez, de kivételesen nem bánom, hogy így alakult, egyedi kis látványvilág kerekedett Párizsban is.

 *Legjobb vágás: A tetovált lány (Angus Wall, Kirk Baxter)
  Na itt ért meglepetés: Nem Hugo, nem a néma film, hanem a svéd gyökerű thriller. Az Utódokat is kedveltem, de ő is megérdemelte.

 *Legjobb fényképezés: A leleményes Hugo (Robert Richardson)
  Ezen viszont kissé fellázadtam. Az élet fája zseniális képeit nálam SENKI nem múlta felül, de még meg sem közelítette.

 *Legjobb idegen nyelvű film: Nader és Simin - Egy elválástörténete (Asghar Farhadi - Iran)
  Ezt a filmet néztem meg csak majdnem, ettől függetlenül örülök nekik, rájuk fért egy kis reklám.

 *Legjobb animációs film: Rango (Gore Verbinski)
  Itt teljesen megérdemelt a siker. Kivételesen mindent végig néztem a kategóriából és magasan a legjobb. Kritika hamarosan.

 *Legjobb adaptált forgatókönyv: Utódok (Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash)
  Végre Clooneyék is kaptak valamit. Kemény vetélytársak voltak, de megérdemelten nyert.

 *Legjobb eredeti forgatókönyv: Éjfélkor Párizsban (Woody Allen)
  Az öregek forgatókönyv-ügyben itt sem nyúltak mellé. Aki ismerte a 9 jelöltet és kicsit számol, tudhatja, hogy ez a film nálam ott van a legjobb 3 közt.

*Legjobb rendező: Michel Hazanavicius (A némafilmes)
  Tudjátok, papírforma. Nem Woody, de ezt már mindenki tudta. Haladjunk.

 *Legjobb női mellékszereplő: Octavia Spencer (A segítség)
  Itt az egyik szemem sírt, mert nem újdonsült kedvenc színésznőm, Jessica Chastain aratott. Látva azonban Octavia örömét és azt, hogy Jessica hogy örül színésztársának, azt kell mondjam, megérdemelte. Egyénként is csak egy hajszállal maradt le saját trónusomról is.

 *Legjobb férfi mellékszereplő: Christopher Plummer (Kezdők)
  A filmet nem láttam, az öreget viszont ismerem. Kiérdemelt győzelem az eddigi legidősebbnek.

 *Legjobb színésznő: Meryl Streep (A Vaslady)
  Hollywood istennője, az enyém nem. Viola Davist vártam ide a segítséggel, de csak nem jött. Meryl viszont köszönőbeszédében viccesen utalt rá, Amerika fele nyög fel unottan: Megint? Ez a kis önkritika szerzett neki nálam egy jó pontot. Valóban jó színésznő, de vannak még jók a pályán, csak ezt sokan elfogultan képesek elfelejteni. Legalább Meryl sejti.

 *Legjobb színész: Jean Dujardin (A némafilmes)
  Nem Brad, se nem Clooney (1. és 2. helyezettem), akiknek már kijárt volna ez az elismerés. Helyettük papírforma és egy felkapott film felkapott sztárja...legalábbis a díjátadó gálákon.

 *Legjobb film: A némafilmes (Thomas Langmann)
  Itt már olyan volt a díjkiosztó, mint Schumaher fénykorában a Forma-1: mindenki tudta, mi lesz a vége, csak titkon vártuk a meglepetést. Persze nem jött. Az én elsőmről azért még hallotok.

 Összegezve a két nagy nyertes a Hugo és A némafilmes. Előbbi bájos történetével és látványvilágával, utóbbi azzal hogy fekete-fehér és néma. Érdekes, hogy a két film beszélget egymással: Hugoban láthatjuk az igazi, kezdeti némafilmet Georges Méliès agyából, és nekem ezt az új üdvöske mellé téve bontakozik ki a kontraszt igazán.

Akár mennyire is ellenem döntöttek a bírák, azért mindenképp hálás vagyok, hogy megismertették velem a jelölteket. Néhányuk nélkül kissé szegényebb lennék.


A legjobb rövid animációs film:
És a legjobb betétdal (szerintük):
Különvélemény:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése