2012. február 26., vasárnap

Az élet fája (The Tree of Life)



 Otthon néha furán néznek rám, mikor azt mondom, Oscar jelölt filmeket nézek. Ezek a díjnyertes filmek valahogy mindenkiben olyan misztikus és elvont érzetet keltenek, pedig ahogy eddig is láttuk, van köztük szórakoztató, sőt még mozgalmas is. Viszont ha valaki ezt akarja bizonyítani, semmiképp sem Az élet fájával kell kezdenie a sorozatot.

Ez a mű kissé sötét ló volt számomra. A cím elég általános mind angolul, mind magyarul, a plakáton van minden, és a film visszhangja sem ért el elsőre hozzám. Kissé utána túrva aztán láttam, hogy a rendező, Terrence Malick egy igazi film-művész , és addigra már The Help-en is túl voltam, így az ott is szereplő Jessica Chastain neve is mondott valamit. Meg persze ott van Brad Pitt és Sean Penn, de ők már sok helyen ott voltak, inkább az első kettő brillírozása izgatott.

 A filmet elindítva in medias res kezdést kapunk orcánkba: Brad és Jessica (mint Mr. és Mrs. O'Brien) halálhírt kapnak fiukról, minek hallatára az elhunyt idősebb testvére, Jack (Sean Penn) is hazatér. Vagy valami hasonló. A film ugyanis oly virtuóz módon bánik a térrel, az idővel és a gyors vágásokkal, hogy műértő legyen a talpán, aki elsőre mindent értelmezni tud. Jellemző a filmre továbbá, hogy a felkavaró intro után egy negyed óra telik el úgy, hogy a történetbe alig kapcsolódunk be. Az anya siralmait halljuk kis komolyzenével aláfestve, s ez alatt olyan csodálatos tájakat, képeket, galaxisokat, állatokat és egyéb természeti csodákat látunk, hogy nálam elérték azt a határt, hogy már azt sem bánnám, ha még két óráig kellene ezt néznem. Csak az első percekben felvetődött kérdések vittek tovább: Ki halt meg és hogy? Talán ez is egy enyhe spoiler, de ezekre a kérdésekre nem kapunk választ. Illetve arról, valójában KI volt ő, sokkal kielégítőbbet, mint egy név.

A történet ugyanis visszaugrik a fiúk gyerekkorába és Jack (itt már Hunter McCracken) szemével láthatjuk egy régi kispolgári család életét. Az apa a pénzkereső és családfő, volt katona és templomban orgonázó keresztény, életfelfogása, hogy taposs el mindenkit, akit lehet, vagy ő tapos el. Az anya háztartásbeli szelíd, de erős nő, ő inkább a szeretet útjára tanítja a gyerekeket. Innentől kezdve a film pedig nem más, mint a mindennapok, ezen karakterek kisebb-nagyobb súrlódásaival, Jack idealizált apaképének leomlásával, szembesüléssel azzal, hogy ő is egyre inkább hasonlít apjára az öccsével szemben, egyszóval a felnövésről igen drámai, mélyre hatoló hangvételben.

A film érdekes módon nem csinál mást, csak kérdéseket tesz fel (Ki legyen a példakép? Kell-e egyáltalán? Van-e értelme a katonás hierarchiának? Meddig mehetünk mások elnyomásában? Mit tesznek velünk a feladott álmok? és még sok száz...), mindezt úgy, hogy közben a képek gyönyörűek. És ez a két dolog a film igazi erőssége.

Mindezt profi színészi gárdával: A szülők közül az apa, Brad Pitt már második filmjével győz meg arról, hogy igen sokrétű. Itt ráadásul nem egyet, hanem rögtön kettőt is megmutat. Egyrészről szerető férj és apa, viszont a katonaévek és a meghiúsult álmok (egy kritika szerint a keresztény értékrend, a bökkenő csak az, hogy ezzel az apa általában szembe is megy) zsarnokká is tették, szeretet helyett inkább feltétlen tiszteletet követel. Ez az árnyaltság még emberibbé teszi a karaktert és még érdekesebbé Jack felnövését. Ráadásul Brad mind ezt úgy adja elő, hogy mi sem tudjuk eldönteni, utáljuk-e igazán a karakterét, szóval újból le a kalappal.
A párját alakító Jessica Chastain előtt pedig még lejjebb. Ezen filmekben ugyanis sokszor elsorvad a női szereplő, akarat nélküli, mindennek behódoló bábbá válik, ezzel szemben itt végig megmarad az, aki volt: egy szelíd, gyermeki örömöket is élvezni tudó, ugyanakkor erős és saját akarattal rendelkező nő. Nem egy feminista élharcos és nem is egy elnyomorított asszony: NŐ. Azt is érdemes megjegyezni, hogy Jessica első filmje 2005-ös, és idén (bár nem ezért a filmért) a legjobb mellékszereplőnek járó Oscarra jelölték, nem is érdemtelenül. A lány nem titkolt favoritom, személy szerint az idei év nagy felfedezésének tartom és remélem, Hollywood felébred végre a Meryl Streep nevű hipnózisból, hajlandó lesz végre az új tehetségekkel is foglalkozni kicsit.

Meglepő módon a gyerekszereplő, Hunter McCracken is nagyon a helyén van, az érzelmek rajta is átsugároznak, s bár nem lehet igazán azonosulni vele (nem is volt cél), de együttérezni annál inkább. Érdekes felfedezés lehet még a nagymamát játszó Fiona Shaw, akiről rögtön előző szerepe, a HP Petúnia nénije juthat eszünkbe. Sean Penn szerepeltetését viszont gyenge átverésnek éreztem, mivel csak a film elején és a végén tűnik fel és aktívan nosztalgiázik.

 Ezek tükrében a 3 jelölés kevésnek tűnhet, de ha valaminek, ennek a filmnek kell elvinni a legjobb fényképezésért járó szobrot. Tényleg csodálatos dolgok vannak benne. A legjobb rendezés talán, de a legjobb film nálam még mindig nem ő, de igen közel áll hozzá.

 Megnézni viszont nem mindenkinek ajánlom. Kell hozzá egy hangulat, egy nyitottság, ami természetesen nem mindenkiben van. Aki azonban már azt is kikapcsolódásnak tartja, ha végig nézhet egy szép kiállítást vagy érdeklődik az emberek legbelső világa iránt, ne hagyja ki. Hosszú, nem akciódús, de mélyen szántó, érzelmes, kérdéseket felvető és GYÖNYÖRŰ.


Trailer:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése