2012. február 21., kedd

Hadak útján (War Horse)



 Ok, kezdjük rögtön egy internetes közvélemény-kutatással. Tegye fel a kezét, aki szereti a lovakat! Aki ezen büszke, nemes teremtmények bűvöletében élte le eddigi életét! Akinek ezek a magas jószágok a szabadság, a szeretet és a bátorság szimbólumai! Köszönöm, letehetitek. Ti nyugodtan keressétek fel a legközelebbi mozi honlapját, foglaljatok jegyet a legnagyobb vászonnal rendelkező terembe és nyargaljatok oda a szelek szárnyán. Hiszen ezt a filmet imádni fogjátok, de ha nem is, én úgy sem tudnálak titeket lebeszélni egy olyan filmről, ami egy lóról szól. Bizony, az elnyomorított magyar cím mögött egy ennél sokkal egyértelműbb angol cím lapul: itt bizony háborúról, de főképp lóról lesz szó. Hogy mért ló? A némafilmes lenyúlta a kutyát, A leleményes Hugo a gyereket (sőt, ezt részben a Rém hangosan és irtó közel is), így hát Stephen Spielberg úrnak, a rendezőnek már csak ez az aranyos jószág maradt (illetve a fóka meg a delfin, de az drága). Hogy mért pont ezeket a filmeket hozom fel? Mert kitűztem célul, hogy az idei Oscar-jelölt filmeket nyomon követem és itt véleményezem is. E kicsit kusza bevezető után tehát kezdjük is a kóstolást az első tétellel.

 Meg kell vallanom őszintén, enyhén szkeptikusan álltam hozzá a lovas sztorihoz. Nekem az állatos filmek valahogy a táncmozik rokonai: vannak, akik imádják nézni, ahogy emberek 1,5-2 óráig táncolnak a vásznon, és vannak azok, akik sztorit keresnek a film mögött és unalmukban már a szék alá esett popcornt pöckölgetik a 10. perc után. De nekifogtam. A dolog nem is indult rosszul: Egy angol faluban kezdünk, ahol Ted Narracott (Peter Mullan, rá nem lehet panasz), a helyi sánta, de szerethető alkesz éppen egy lovat keres földmunkákhoz, ehelyett viszont indokolatlanul magas árért veszi meg a főszereplő Lovat az őt felügyelő földesúr orra elől. Otthon persze senki nem örül a döntésének, kivéve a film emberi főszereplője, az öreg fia, Albert (Jeremy Irvine).

 A gyerek személyisége összetettségét nyilván nem aputól örökölte, mivel az egész filmben annyit tudhatunk meg róla, hogy szereti a lovakat. Nagyon. És a lovak is szeretik őt. A szerep miatt az őt játszó elsőfilmes színészt sem tudjuk igazán minősíteni, mivel karakterét érzelmi töltet és mélység terén még a család libája is felülmúlja (nem vicc, a kedvenc szereplőm lett). Aztán persze jönnek a bonyodalmak a család pénztelenségéből, míg végül a Ló egy angol, I. világháborúba induló tiszthez (Tom Hiddleston) kerül.

Itt térjünk ki arra, hogy a ló neve Joey, de aki valami okból már magában elnevezte Lessie-nek, higgyétek el, megértem. Innentől Joey tulajdonosai hullanak, mint az őszi legyek, de mindükben közös, hogy első és egyetlen tulajdonságuk, hogy szeretik a lovakat. Meg a ló is szereti őket. Van néhol szó testvéri meg nagyapa-unoka kapcsolatról, de ezek csak alibinek szolgálnak, hogy meg lehessen magyarázni a motivációkat. A magyarázat azonban még így is sok helyen elmarad ("Mért kellene izgulnom, ha egy tank egy lovat bekerít a zsákutcába, mikor az sokkal értékesebb hadi "szállítóeszköz" annál, mintsem rá pazarolják az értékes muníciót?" illetve "Ha valaki lovakkal megszökik és elkapják, mért pont a lovakat nem keresik?"),az egyetlen háttér történetet a földesúr meséli el az öreg Narracottról, de úgy, hogy lesüt róla, hogy ezt sem neki, gúnyolódásképpen, hanem a nézőnek szánja, illetve sok helyen már a meséket súrolja, hogy az a ló MINDENT túlél.
 A fényképezés egyesek szerint pátoszos, nekem már sokszor a határozott giccsbe ment át (a ló profilja a vérvörös naplementében képről már csak a pillangók és az éneklő nyuszikák hiányoztak), amit egyesek Spielberg régiek előtti tisztelgésének tudnak be, de ennek sajnos már "magyarázzuk a bizonyítványt" szaga van.

 Mindezek ellenére a film 2 és fél óráját végig tudtam nézni. Hogy mért? Először is nagy pirospont, hogy, mivel az I. világháborúban játszódik, nem volt belekényszerítve a jó angol-gonosz náci klisé, meglátogatjuk mindkét oldalt és mindenhol találunk jó embereket. Ez az üzenet talán a paci kiszabadításánál a legerősebb, ami számomra a film legjobb jelenete is volt egyben. A színészi játékok is mentettek a helyzeten, feltűnik a BBC modern Sherlockja (kritika később, addig is megnézni!), Benedict Cumberbatch is, igaz, csak rövid időre és a francia nagypapát játszó Niels Arestrup is igen jól hozta a karaktert. A film tehát nem rossz, egy átlag családi mozi, mért kötözködök ennyire még is?

 Mivel az akadémia nagy öregjei valószínűleg vagy nagy ló rajongók, vagy csak Spielberg nevére adták meg rögtön a jelölést, de a film 6 kategóriában labdába rúghat az Oscarról elnevezett kopasz aranyszobrocskáért. Ezekből a hangzással kapcsolatos kategóriákba (hangkeverés és -vágás) laikusként nem merek beleszólni, a legjobb zene kategóriában még jogosnak is érzem (a film alatt nem tűnt fel, de utánakeresve kellemes muzsikák szólalnak meg), viszont a maradék három elismerést (legjobb fényképezés, látvány és film (!!)) legkevésbé adnám neki.

 Összegezve tehát, aki imádja a pacikat és végig tud nézni róluk 2 és fél órát ugyanazzal a gyermeki lelkesedéssel, mintha előtte szaladoznának, azoknak merem ajánlani ezt. Nagy családdal el lehet menni rá, de vannak benne szomorúbb részek, és az I. világégés szerelmesei sem kapják meg, amit szeretnének, de ők is tehetnek egy próbát. Randifilmnek viszont egész ideális. Csak a lány imádja a lovakat!

 Trailer:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése