2012. március 12., hétfő

A segítség (The Help)



Figyelem: A következő cikkben szereplő esetleges rasszok általi megkülönböztetéssel az író senkit nem szándékozik megsérteni, a film témája követeli meg azt.

Kis intermezzo után el is érkeztünk a sorozat elejére, a személyes Oscar nyertesemhez, aminek mibenlétét kis utánajárással mostanra bárki kideríthette. Bizony, a The Help az, egy könyvadaptáció, amit sokan észre sem vehettek (És ezek után bizonyítsam be, hogy nincs hipster-szindrómám, nem csak azért szeretem az ismeretlen filmeket, mert ismeretlenek), de higgyétek el nekem, kár lenne elsuhanni felette.

A kérdés persze szokás szerint nyitott: mi ez és mért szeressük? Hát erre a cím nem fog válaszolni, nekem legalább is mind az angol, mind a tükörfordított magyar változat elég semmitmondó volt, sőt az ige főnevesítése is kissé idegennek hatott, de ezt már tényleg a nyelvészeimre bízom (úgy is van jó pár). A plakátról már megint nem sok értelmeset lehet lebányászni: suttogó nők, cselédek, úri lányok, '60-as évek, feketék és fehérek. Ezek alapján nem is csodálnám, ha valakit nem röpítene be a moziba a film. Itt bizony vagy csajos intrikák lesznek (nekem azokból élőben is sok), ne adj' isten   vígjáték (a Koszorúslányok megtekintéséhez még mindig nem ittam eleget), esetleg valami faji-nemi megkülönböztetést feldolgozó film, ami már jó úton halad, de sokszor beleesik a dolgok elsarkításának bűnébe (szegény elnyomott nők társadalma, a fehérek kizsákmányoló magatartása a feketékkel szemben és társaik). Aztán jött a hidegzuhany a filmezés közben: mindhárom feltevés igaz is, meg nem is, ráadásul mindezt piszkosul élvezem.

A történet valóban egy '60-as évekbeli kisvárosban játszódik, abban az időszakban, amikor már papíron "majdnem" mindenki egyenjogú volt, de a gyakorlat mást diktált. Bár a rabszolgaság megszűnt, a feketék még mindig házi alkalmazottak voltak, a nők pedig hiába dolgozhattak, keveset vettek fel igazi állásba és őket is nehezen. Persze ez utóbbit sokan nem is bánják a városi nők közül, teljesen jól elszórakoznak a partijaikon és gyűléseiken, amíg a férj a pénzt keresi, a fekete házvezetőnő (a segítség, ugye) pedig ellátja a háztartásban adódó feladatokat (Nem is akarnak dönteni, talán ezért olyan népszerű a Twilight ...). Ez alól kivétel Skeeter Phelan (Emma Stone), aki újságírói karrierjét akarja építeni, de ajánlások és tapasztalat híján egyelőre nem viszi sokra. A helyi lap háztartási rovatát kapja meg, amit, bár örömmel elfogad, segítség nélkül nem tudna vezetni. Ezért kéri meg egy barátnője házvezetőnőjét, Aibileen Clarkot (Viola Davis), hogy adjon neki tanácsokat az ügyben,  és ez után fogalmazódik meg benne az ötlet, hogy meg kellene írni a cselédek történeteit is egy könyvben. Az ötlet a kiadó részéről sikert arat, de a könyv alanyai nem akarnak belemenni a kockázatos leleplezésekbe. És kezdődik a bonyodalom. Az egyik szálon.

Itt ugyanis a szigorúan vett történet sokadrangú elem, a csoda annak elmesélésében rejlik. Kapunk ugyanis egy halom mellékszálat (csak úgy, mint Mikszáthnál;  tessék azért olvasni is!), mellékszereplőket kidolgozott egyéniségekkel,  és úgy általában egy élő, lélegző atmoszférát, "táplálékláncot" és korrajzot.
A mellékszálak talán legjelentősebbike Minny Jacksoné (Octavia Spencer), aki mint Aibileen barátnője és cseléd tűnik fel, de míg az előbbi cserfes és hangulatember, az utóbbi inkább csendes, bajait elfojtó. Ez a két ellentét a filmben azonban nem taszítja, inkább kiegészíti egymást, megkapjuk, hogy reagálnak nagyon különböző emberek egyazon helyzetre, sőt Minny viszi végig a film vígjáték vonulatát is (most úgy írnék ide példákat, de azzal hatalmas poénokat rontanék el). Aztán ott van Minny "gazdája", a "tápláléklánc" csúcsát képező Hilly Holbrook (Bryce Dallas Howard) is, és itt most muszáj egy kitérőt tennem. Nekem a Harry Potter filmekben valahogy sosem Voldemort volt a főgonosz, ő csak hatalmat akart, leigázni a világot és bosszút állni. Nála azonban volt egy sokkal kétszínűbb karakter, aki mindenkit úgy kínzott és tört meg, hogy végig azt hangoztatta, csak a jó szándék vezérli, ő volt Dolores Umbridge. Őt kapjuk meg megfiatalodva a falkavezér Hilly személyében, ezzel megalkotva a leghétköznapibb,  s emiatt a legellenszenvesebb főgonoszt az idei évben. Hilly (és akarat nélküli bábhadserege, vagyis barátnői) ugyanis mindent megtesznek, hogy az "egyenlő bánásmód" még sokáig idézőjelben maradjon, olyan hangzatos dolgokkal takarózva, mint a motiválás, család, higiénia vagy a becsület. Ennek a csapatnak részben Skeeter is tagja, (bár csak jelenlétben, nem felfogásban) mégsem maradhat ki az abszolút fekete bárány,a teljesen kirekesztett Celia Foote (Jessica Chastain) sem. Celia ugyanis elkövette azt a hatalmas hibát, hogy a falkavezér kiszemeltjével házasodott össze, és mint szegény, egyszerű lélek, nem is tud róla. A dolgok tovább fokozódnak, mikor ez egyik cseléd hozzá kerül,  és az ő ügyefogyott, de végtelenül jóindulatú élete is megváltozik. És még szóba sem jött Skeeter anyja, Charlotte Phelan (Allison Janney) vagy Hilly mamája, Missus Walters (Sissy Spacek) története, sem a múltat taglaló szálak vagy a kis anekdoták. A történet tehát bitang jól össze lett rakva.

Mint ahogy a színészgárda is. Most nem is a két főszereplőt, Emma Stonet vagy Viola Davist emelném ki. Emma megint jól játszotta a fiús lányt, Violát pedig már a harmadik alakjában látom (a "Rém hangosan ésirtó közel" -ben és az Oscar gálán), de egyiket sem ismerném meg a másik alapján, nagy átváltozóművész, megérdemelte volna az Oscart mély, érzelmes alakításáért.
Viszont a figyelmem legjobban mégis a mellékszereplők ragadták meg. Ott van elsőre Octavia Spencer nagydumás alakítása, amivel elvitte az aranyszobrocskát, részben jogosan. Részben, hisz az ő alakítása is hiteles volt és mi tagadás, igen szórakoztató is, nekem maga a szerep kissé sztereotipra sikerült (bár ezt kiszínezte). Bryce Dallas Howardot nem is azért említeném meg, mert szerettem, épp ellenkezőleg. Sikerült ugyanis egy olyan mélyen gyűlölhető valakit a vászonra teremtenie, hogy már az első pár percben az járt a fejemben, lehet, hogy megütnék egy nőt (persze a valóságban nem történt ilyen). Sissy Spacek, mint az előbbi karakter anyja szintén nagyot alakított, élénk és fura öreglányt rakott össze nekünk, akit a végére azért igen megkedvel az ember és meg is sajnál a lánya miatt.
És most értem el a fináléhoz, név szerint Jessica Chastainhez, aki magasan a legtöbbet hozta ki a forgatókönyvi anyagból. Kissé együgyű és kevésbé hangsúlyos karakterével ugyanis olyat sikerült véghezvinnie, mint még keveseknek: Egy jelenetben összeszorította a torkomat egyetlen mondatával. (Pedig sem a Titanicon, sem az Oroszlánkirályon nem sírtam.) Ezzel, és azzal a végtelen jó szándékkal, az elesettségével és ennek ellenére kitartásával a film végére elérte, hogy karakterének akár a kezét is megkértem volna. Itt még illik azt is megjegyezni, hogy a hölgynek nem ez az első ilyen húzása, Az élet fájában is bizonyított már, és ha van igazság, az Oscar nem kerüli már el sokáig.

Mi a végeredmény: Egy olyan témáról, aminek hallatára nem rohantam a pénztárakhoz egy olyan filmet kihozni, ami él és mozog, atmoszférával,  színészekkel és a vászon innenső részén is kiütköző érzelmekkel rendelkezik olyan teljesítmény, ami nekem Oscart ér. Ugyan ez a helyzet Jessica és Viola játékával is, de süvegeljük meg a valódi győztes Octaviát is.

A film mindenkinek kötelező, az aktivisták és a kor rajongói szokás szerint jobban érintettek, de nem sokkal. Van is benne humor,  meg komoly is, lesz is happy end,  meg nem is. Még így visszagondolva is a film hatása alatt vagyok, és ezt a hatást mindenkinek ki kell próbálnia.

Trailer:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése