Barátaim, magyarok (és vietnámiak...és egyéb, misztikus
módon idetalált nemzetek). Ma van a
szeretet ünnepe. Nem a karácsony, a másik, amit csokival, vacsival, gyertyákkal
és méregdrága ajándékokkal ünneplünk (ezek hogy összefűződtek a szeretet
definíciónkkal...). Szóval itt a Valentin-nap, amit már az ókori Rómában is
ünnepeltek lakomákkal egybekötött orgiák keretében. A dolog történelmi
hitelességét ugyan csökkenti, hogy ezt a tehetősebb családok minden másnap
programjukba iktatták, de hát, na, a szerelmet nem lehet elégszer ünnepelni.
Eme csodás alkalomból kiindulva a mai kritika más lesz, mint
a többi (ami nem nehéz, ha az ember mostanság csak egyet postolt még). Ma
ugyanis az alkalomhoz illő filmet, a Véres szuperanakonda bosszúja a sötét
erdőben 3-at járjuk körül, kitérőt téve a kígyó emésztőrendszere és a szerelem
útjai közti párhuzam kivesézése céljából. Vagy belenézünk a Silver Linings
Playbook-ba. Nézzük csak: IMDB 8.0, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence...Szóval a mai témánk a
Silver Linings Playbook, vagyis hunul Napos Oldal.
Igen ám, de Péter azt kérdezi, nem-e utálod te a romantikus
vígjátékokat is? Drága Péter, ez az én blogom, az én ízlésem és kérlek, szerezz
magadnak egy életet ilyen kérdések helyett. De, mivel tudod, hol lakom és nem
akarom, hogy a kérdéseiddel hazáig kövess, elmondom. Igazad van, ez a zsáner a
halálom tud lenni, mivel sok, igénytelen művet szül, amik körülbelül úgy
funkcionálnak a nőknek, mint a férfinépnek a pornó. Várjál, nem lincsel,
megmagyarázom. Ezen filmek főszereplője általában egy átlagos, kissé elesett,
de szerethető nő és egy tökéletes, maximum szórakoztató hibákkal és bénázásokkal
tarkított romantikus álomférfi. A film elején általában nem érdeklik egymást,
aztán összejönnek, az utolsó 10 percben valami oltári baromságot félreértenek
és összevesznek, majd ismét kibékülnek, mert a szerelem mindent legyőz.
Összefoglalva tehát: egy film az adott nem ideális kapcsolatáról az ellenkező
nemmel egy kiszámítható, sablonsztori keretei között, csak azért, hogy a néző
beleélhesse magát a főszereplő bőrébe és átélhesse, még ha részlegesen is,
annak érzelmi katarzisát. Ugye, hogy hasonlít a két zsáner definíciója? És
mindkettő ugyan olyan irreális és káros elvárásokat szül az életről.
Uh, megint komolykodtam, máskor nyugodtan szóljatok rám, ha
kihozok valakit a rózsaszín felhőből, bocsi. Szóval egy Oscar-jelölt romantikus
vígjátékkal van dolgunk, ami az előbbiekben leírtat, még ha részben is, de
megoldja. (Mondtam, hogy visszahozom az optimista, romantikus hangulatot). A sztori szerint a még általam is kedvelhető Bradley Cooper (film szerint Pat) egy
mentális betegséget (bipoláris, dührohamokkal) úgy-ahogy legyőző, frissen szabadult
ex-tanár, aki a fogadásfüggő, babonás apjához (Robert De Niro) és a ház férfijait
békíteni próbáló anyjához (Jacki Weaver) költözik vissza. Pat még
mindig nem teljesen épült fel, neje elhagyta, amit ő nem akar tudomásul venni,
ráadásul ez a két szál össze is fut, hisz a betegségét épp az exnő rajtakapása
váltotta ki egy másik férfival. A gyógyulás elősegítése érdekében hősünket régi
haverja, a címeres papucs Ronnie (John Ortiz) áthívja vacsorára, ahol
találkozik Tiffanyval
(Jennifer Lawrence), aki szintén igen szét
van esve férje halála után. Tudom, mire gondoltok: ez eddig kőkemény dráma.
Igen és nem. Igen, mert a szereplők így kapnak valódi jellemeket, valódi
problémákat a valódi világban, és nem, mert pont a két főszereplő a valós
világtól való (de szép alliteráció) eltérése az, amin nevetni lehet. Magyarán,
ha egy világban mindenki hülye, és a főhősünk is az, azon (én) nem tudok
nevetni, az várható. Itt viszont van egy hétköznapi világ, hétköznapi
problémákkal és fura szereplőkkel, ami néhol vicces (és ott tényleg üt), máshol
szomorkás (itt meg együtt érzel a szereplővel, szurkolsz neki...még férfi
létedre is).
Szóval van egy reális világunk egyre őrültebb szereplőkkel,
ami már egy jó alap. Mi miatt szerettem még meg? Jennifer Lawrence! Nem úgy. Na jó, úgy is,
de nem csak úgy. Illetve na. Tiffany ugyanis egy kissé őrült, önállóságra
képes, de lelki támogatásra és védelemre szoruló, enyhén nimfomán és
biszexuális hajlamú fiatal, csinos lány, aki KIMONDJA, AMIT AKAR és AMIRE
GONDOL(!!!!!!!! felkiáltójel). Ez mai átlag férfistandarddal az álomnő (főleg a
mondat vége miatt). Tehát most a kedvelhető álom pasi mellé beraktak egy
kedvelhető, és ugyanannyira "tökéletlen" álomnőt. Mindenki tud mit
nézni, kinek szurkolni ééééés még a sztori is jó. Hogy a bánatba nem jutott még
eszébe ez senkinek? Gondoljunk bele, mennyi átszenvedett órától mentették volna
meg az elsőrandis férfitársadalmat.
No de gyorsan nézzük végig a többieket is: Az, hogy Bradley Cooper ügyes színész, eddig is
tudtam, az is gyanús volt, hogy jó pasi. Előbbiben most sem ábrándít kis,
utóbbit meg majd az illetékesek eldöntik. Robert De Niro végre komolykodik (vele
bejön egy apa-fia újraközeledési szál is, lehet rajta meghatódni), Chris Tucker meg még mindig nem, bár őt
csak pár gyengébb poén miatt rakták be a filmbe (szerintem csak áttévedt egy
másik forgatásról és lusták voltak kivágni). A többiek rendben voltak, akit
érdekel a névsor, turkáljon az IMDB-n. Jennifer Lawrence-et említettem már?
Tudok ezek után kötözködni? PERSZE! Ezért fizetnek...illetve
nem, pont ezért nem fizet nekem senki. A film ugyanis a végére belefut a tucat
romantikus vígjátékok (ki kéne már erre találni egy szinonimát) pisimeleg
tengerébe. Nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, hogy a szokásos formula
(nemérdekel-szeretem-félreértem-szeretem) itt is dolgozik a felszín alatt és a
konfliktus itt is ugyanolyan mondvacsinált, mint máshol. DE (!) itt sütik el az
egyik legjobb poént is a filmben, szóval megbocsátok neki.
De hogy 8 Oscar jelölés? Ami 8-al több, mint a zseniális és
korszakalkotó Felhőatlaszé? Hogymimértkihogy? Nyóc? Mert férfinak is nézhető?
Az Igazából szerelem is kedvelhető volt már 10 éve. Komolyodjunk meg szépen,
írjátok rá, hogy "8 Oscarra jelölve" a plakátokra és egyezzünk ki
ebben. Talán Jennifer Lawrence...de nem, nem
szentimentáliskodunk.
Ja de, Valentin-nap van. Én meg romantikát ígértem. Hát,
tessék, itt egy rózsa.
Előzetes:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése